افضل كورسات لشرح المعادلة الامريكية

المحتويات

أفضل كورسات المعادلة الأمريكية لطب بشرى USMLE

هناك الكثير من الكورسات للمعادلة الأمريكية USMLE سواء الكورسات العربية او حتى الكورسات الأجنبية وبالطبع يسعى الجميع لتقديم أقصى امكانياته لتسهيل التحضير بشكل عام على الطلاب ، لكن هل كل الكورسات تقدم نفس المحتوى أو المميزات والامكانيات بالطبع لا ، ولذلك قمنا بكتابة هذه المقالة والتى سنجيب على أهم سؤال وهو كيف يمكننى معرفة أفضل كورسات المعادلة الأمريكية فى مصر أو فى أى مكان .

محتوى أى كورس من كورسات المعادلة يوسملى بشكل عام

اذا قمت بالبحث عن كورسات لشرح المعادلة يوسملى باللغة العربية أو حتى باللغة الانجليزية – USMLE preparation courses – فسوف تجد ان الجميع يشترك فى توفير المحاضرات أو الفيديوهات لتسهيل الفهم و الشرح لمحتوى المعادلة الامريكية ، واذا فرضنا ان الجميع يقدم محاضرات بجودة عالية ، لكن هل المحاضرات أو الفيديوهات وحدها تكفى ؟ وخصوصا بعد ان اصبحت ستب 1 بنظام النجاح والرسوب ، بالطبع لا وتحتاج المزيد من الأدوات أهمها بنوك الأسئلة والتدريب على الحل وتقييم مستواك.

محتوى كورساتنا ، وهل هى الأفضل فى شرح المعادلة الأمريكية USMLE ؟

اذا قمت بالبحث جيدا عن كل كورسات المعادلة فلن تجد اى كورس يقدم نفس محتويات كورساتنا.

محتويات أى من كورساتنا الأوفلاين أو حتى الأونلاين تشمل : محاضرات أو فيديوهات شرح لكل محتوى المعادلة – بالاضافة الى كتب نسخه PDF والتى تعتبر من أهم مصادر المذاكرة للمعادلة يوسملى وكتبنا مقالة كاملة عن محتوى الكتب دى تقدر ترجعلها – و سيستم أسئلة متكامل ينافس أى سيستم أسئلة عالمى – وأيضا فلاش كارد لكل محاضرة وسنقوم بشرح كل محتوى بالتفصيل .

كما أن جميع كورساتنا تكون باشتراك سنوى قابل للتجديد بدون رسوم حتى ميعاد امتحانك لان نجاحك هو أهم أهدافنا ولن تجد تلك الميزة فى أى كورس آخر.

أولاً: المحاضرات أو الفيديوهات

 بنشرح بأسلوب مبسط وشامل لأى معلومة ممكن تقابلك فى رحلة المعادلة USMLE كلها ومتاح لينا أكتر من 40 فيديو عشان تقدر تقيم الشرح بنفسك ، هتلاقيهم متاحين فى الكورس التجريبى بتاعنا وكل تفاصيله فى نهاية المقالة دى.

ثانياً : الفلاش كارد

عملنا فلاش كارد لكل محاضرة ، كأننا بنكتبلك النقط المهمة الى اتقالت فى المحاضرة عشان تراجعها بعد ما تسمع المحاضرة ونتأكد من استيعابك لكل النقط دى ، ومتاح منها امثلة فى الكورس التجريبى أيضاً.

elhusseiny usmle flashcard

ثالثا : الكتب – كتب الحسينى

تعتمد كتبنا ( كتب الحسينى ) فى الاساس على الفرست ايد اخر اصدار ، بالاضافة الى نوتس اليورلد و NBME ، وهما المصدران الأهم فى الحقيقة ، ذلك بالاضافة الى أهم النوتس الخاصة بكتاب باثوما و كابلان و BRS Physiology، فبدلا من التشتيت بين اكتر من مصدر واضاعة الوقت والمجهود فى التنقل بين المصادر او تجميع المعلومات فى كتاب واحد ، يمكنك استخدام كتبنا و توفير الوقت والمجهود للبدأ فى المذاكرة مباشرة ، ويمكنك قراءة المزيد عن الكتب وحتى تحميل كتبنا المجانية من المقالة التالية .

elhusseiny usmle books

 

رابعاً : سيستم الأسئلة

بذلنا مجهود كبير جداً عشان نصمم سيستم أسئلة ننافس بيه على المستوى العالمى وحتى أشهر بنوك الأسئلة العالمية عشان نسهل عليك التحضير للمعادلة الأمريكية USMLE أو الأيفوم IFOM ، لأننا عارفين أهمية الاسئلة والمعاناة الى بتواجه الدكاترة عند حل الاسئلة وكمان عارفين مدى تكلفة اشتراكات الأسئلة. وعلى الرغم أن الأسئلة واحدة فقط من مميزات كورساتنا ، اهتمينا دايما بتطويرها وتحديثها ، والأسئلة فى التحديث الجديد حكاية تانية خالص وتقدرو تشوفوا وتجربوا كل مميزات سيسيتم الأسئلة فى الكورس التجريبى.

elhusseiny usmle qbank

الكورس التجريبى المجانى للمعادلة الأمريكية يوسملى USMLE :

متاح لينا كورس مجانى فيه Samples لكل المحتويات الى شرحناها دى ، و متاح انك تجرب السيستم الجديد من كورساتنا والى فيه  سيستم الأسئلة بتاعنا والفلاش كارد ، طبعا بالإضافة للمحاضرات والكتب 

للوصول للكورس التجريبى هتضغط على “ انضم للكورس التجريبى ” ، وبعدها هتضغط على Free Trial .

وطبعا عملنا محاضرة تعريفية فيها تفاصيل أكتر عن كل المحتويات دى وكمان الفرق بين كل كورساتنا المتاحة :

وختاما نتمنى ان نكون اجبنا على السؤال الذى طرحناه فى بداية المقال وهو ” افضل كورسات المعادلة الأمريكية يوسملى ” وسوف نترك لكم أيضا بعض أهم الاسئلة التى نستقبلها بشكل يومى سواء على موقعنا أو حتى على صفحتنا على الفيسبوك .

أهم الأسئلة عن المعادلة الأمريكية يوسملى USMLE :

متى يمكن البدأ فى التحضير للمعادلة الامريكية يوسملى USMLE ؟

بالنسبة للتحضير للامتحان كل ما بدأت بدرى كل ما كان أفضل معانا دكاترة كتير بيحضروا من سنة أولى وتانية ، أما بالنسبة لدخول الامتحان نفسه فمثلا ستب 1 لو قدرت تدخل فى أجازة رابعة هيكون ممتاز جدا ، واحنا بالفعل عاملين حساب النقطة دى كويس جدا فى كورساتنا لاننا بنشرح سيستمز أو موديولز بنفس نظام الكلية الجديد بحيث تذاكر للكلية والمعادلة بنفس الوقت.

مواعيد امتحان يوسملى USMLE ؟

بالنسبة لمواعيد امتحان USMLE فى مصر أو السعودية أو أى مكان ، الامتحان بيكون متاح طوال العام ماعدا الاجازات الرسمية فقط مثل أول أسبوع فى يناير ، وطريقة الحجز بكل بساطة بتختار 3 أشهر متتالية بتكون متوقع انك هتكون جاهز للامتحان خلال الثلاث اشهر دول ، وبعدها بتحدد يوم تمتحن فيه من الثلاث اشهر الى اخترتهم .

المزيد من المقالات

Free Trial Course For USMLE Step 1 & Step 2 CK

You can try our Courses including Lectures , Books , our Qbank and Flashcards